Beelddenken, rekenen en hoe men leert

rekenproblemen bij beelddenkers

Veel studenten en leerlingen studeren hard en lang en halen dan nog geen goede cijfers. Het is verbazingwekkend en vaak ook demotiverend voor deze mensen. De vraag is natuurlijk hoe dit komt. Het zit hem simpelweg in de manier van leren. Het is belangrijk om te weten wat de beste manier van leren is voor een student. Wanneer dit bekend is, is het gemakkelijker om snel en goed te studeren voor hoge cijfers.

Hoe werken de hersenen?

Het kortetermijngeheugen of werkgeheugen heeft een beperkte ruimte. Gemiddeld kan het maar zo’n zeven items vasthouden. De duur van het onthouden is maximaal een halve minuut. Het werkgeheugen is snel afgeleid en ook snel overbelast. Bij het leren en studeren is het belangrijk om de zaken in het lange termijn geheugen op te slaan. Hier kun je het dan ook weer ophalen. Een belangrijke ontdekking is geweest dat herhaling essentieel is om iets te onthouden. Wanneer je iets niet herhaalt dan verlies je de kennis al snel. Het is belangrijk om zaken binnen een uur en binnen een dag vaker te herhalen. Op die manier blijft het opgeslagen in de hersenen.

Herhalen en oefenen

Het is belangrijk om veel te herhalen. Leren rekenen gebeurt door veel te oefenen en door de oefeningen veel te herhalen. Voor een nieuwe taal leren is dit ook belangrijk. Het is essentieel om de alles meerdere keren en op verschillende manieren te herhalen. Bij het rekenen kan het gebeuren door verschillende soorten rekensommen te doen. Bij het leren van een taal start het met het uitbreiden van de woordenschat. Herhaal hier de betekenis van. Daarna is het een kunst om die woordenschat te gebruiken bij het maken van mooie zinnen. Eerst met wat hulp en later op een natuurlijke manier. Daarna kun je lekker op vakantie gaan om alles in de praktijk te brengen.
beelddenken rekenen

Maar, hoe zit dat met beelddenkers?

Beelddenkers leren op een andere manier dan “normale” denkers. Zo heeft een beelddenker moeite om het ingeprente beeld van bijvoorbeeld een aantal olifanten los te maken van het formaat van de olifant. Een beelddenker zal denken bij acht olifanten aan iets groots en bij acht snoepjes aan iets kleins. Ze hebben hetzelfde aantal alleen verschillen ze in grootte, daardoor zal het brein van de beelddenker aangeven dat de acht olifanten meer is.

Hoe kan een beelddenker dan rekenen?

Iemand die geen beelddenker is leert aan de hand van getalbegrip. Dit houdt in: het woord, het cijfer en de hoeveelheid. Als een persoon het getalbegrip heeft begrepen kan men beginnen met rekenen. Een beelddenker volgt een andere procedure om te kunnen rekenen. Zo zijn tijdsbesef, volgorde en orde belangrijk voor het rekenen. Beelddenkers vinden dit soort zaken juist moeilijk en het is dus ook niet vreemd dat op jonge leeftijd hier de rekenproblemen herkend kunnen worden. De leermethodes voor een beelddenker met rekenproblemen zijn anders dan voor de niet beelddenkers. Werken met beelden van de getallen om het rekenen sneller onder de knie te krijgen. Daarnaast is het slim om zoveel mogelijk leermethodes toe te passen. Op deze manier kan een rekenprobleem op meerdere manieren worden opgelost. (Dit artikel gaat dieper in op de leermethodes die gebruikt kunnen worden)